ویتامین D می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد

30  ژانویه 2019- مزایای ویتامینD در ارتقاء سلامت استخوان ها از قبل شناخته شده است. یک مطالعه ی جدید توسط محققان برزیلی که در مجله ی Menopause، مجله انجمن یائسگی آمریکای شمالی(NAMS)، بصورت آنلاین منتشر شد، نشان می دهد که ویتامینD همچنین ممکن است حساسیت بدن نسبت به انسولین را افزایش دهد، بنابراین به کاهش سطح قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.

مطالعات دیگری نیز اخیر نشان داده اند که رابطه ی روشنی بین ویتامین D کنترل گلیسمی وجود دارد، این مطالعه ی جدید نشان داد که ویتامینD حساسیت به انسولین را افزایش می دهد و عملکرد سلول های بتای پانکراس را بهبود می بخشد. هدف این مطالعه ی مقطعی که 680 زن برزیلی در سنین 35 تا 74 سال در آن شرکت داشتند، بررسی رابطه ی احتمالی بین کمبود ویتامین D و افزایش گلیسمی(قند خون) بود.

از میان زنانی که با آنها مصاحبه ای انجام شده بود، 24 نفر(3.5 درصد) از مکمل های ویتامین D استفاده می کردند. بررسی ها نشان داد مصرف مکمل های ویتامینD رابطه ی معکوس با میزان قند خون در این افراد دارد. عادت قرار گرفتن در معرض خورشید، نیز نتایج مشابهی را نشان داد. این موضوع نشان می دهد که کمبود ویتامین D با افزایش قند خون ارتباط دارد.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که بالا بودن مقدار ویتامین Dسرمی با سطوح پایین قند خون مرتبط است.

دکترJoAnn Pinkerton، مدیر اجرایی NAMS می گوید: اگر چه یک رابطه علی و معلولی بین کمبود ویتامین Dو خطر ابتلا به دیابت به اثبات نرسیده است، اما کمبود یا سطوح پایین ویتامین Dدر سرمممکن است در ابتلا به دیابت نوع 2 نقش مهمی ایفا کند. بهمین دلیل مصرف مکمل های ویتامینD ممکن است به بهبود کنترل قند خون کمک کنند، اما هنوز به مطالعات مداخله ای برای اثبات این موضوع نیاز داریم.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2019/01/190130075731.htm